Jak rozmawiać z dzieckiem? Cztery proste kroki
2020-05-28
Soxo wspiera drogę Porozumienia Bez Przemocy (NVC - Non Violent Communication). Oto kilka wskazówek, jak rozmawiać z dzieckiem, opartych na opracowaniach Marshalla B. Rosenberga „Porozumienie bez Przemocy. O języku serca”. Symbolem tego sposobu porozumiewania się jest żyrafa – bowiem komunikacja w stadzie tych sympatycznych zwierząt stała się inspiracją dla stworzenia teorii NVC.
Istotą Porozumienia bez Przemocy jest nastawienie na obserwację, nazywanie uczuć, uzewnętrznianie potrzeb i poszukiwanie najlepszej z możliwych strategii, która zaspokoi potrzebę – naszą lub drugiego człowieka.
Wyrażamy obserwację, czyli to, co widzimy, a nie to, co myślimy na ten temat. Ten krok powinien być oceną niezwykle obiektywną, jak podczas badań naukowych: unikamy tu wartościowania, uogólniania czy interpretacji.
Dla wielu z nas identyfikacja nie jest najprostsza. W procesie dorastania i późniejszej egzystencji zostaliśmy skutecznie oduczeni ujawniania swoich uczuć, np. w obawie przez wyśmianiem lub zranieniem. Nazwanie uczuć i wyrażenie ich jest niezwykle ważne, często bowiem w trakcie konfliktu nasze milczenie jest interpretowane w zupełnie inny sposób niż jest faktycznie. Przyglądamy się uczuciom, które się pojawiają. Dbamy, by dziecko mogło wyrazić swoje. W komunikacji bez przemocy wszystkie uczucia mają jednakową wartość, ponieważ każde uczucie pociąga nas do potrzeby, która wymaga naszej uwagi. Wsłuchanie się w nasze uczucia zwiększa szansę rozpoznania naszych potrzeb i radzenia sobie z nimi.
Zastanawiamy się: co jest dla nas lub dla dziecka ważne? Jaka potrzeba powinna być w tym momencie zaspokojona? Zgodnie z Teorią Porozumienia Bez Przemocy wszyscy ludzie mają takie same potrzeby. Np. potrzeba bezpieczeństwa jest wspólna dziecku i dorosłemu, mężczyźnie i kobiecie, nauczycielowi i uczniowi, każdemu – bez względu na pochodzenie, wiek, płeć, rasę czy rolę społeczną. Tym, co nas różni, są strategie, czyli sposoby ich zaspokajania. Dziecko, aby zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa, może płakać i krzyczeć. Dorosły zaś może pracować i założyć konto oszczędnościowe. To nie potrzeby są ze sobą sprzeczne, ale strategie ich zaspokajania.
Im bardziej szczegółowa będzie nasza prośba, tym większa szansa, że jej odbiorca będzie w stanie ją zrozumieć, a co za tym idzie, również spełnić. W komunikowaniu próśb niezwykle ważna jest forma - często mylimy prośbę z żądaniem. Nie wystarczy dołożyć do zdania słówko "proszę", aby z żądania stworzyć prośbę. Prośba różni się od żądania przede wszystkim tym, że dajemy prawo naszemu rozmówcy do odmowy i w pełni akceptujemy taki bieg wydarzeń. Przy formułowaniu prośby należy zwrócić uwagę po pierwsze na to, aby prośba była możliwa do wykonania i bardzo konkretna. Powinniśmy również prosić raczej o to, co druga strona może faktycznie zrobić, aniżeli próbować wpłynąć na jej uczucia lub myśli. Skupmy się też na tym, żeby prosić o to, czego chcemy, a nie formułować prośbę w oparciu o negację.
Warto podkreślić, że porozumienie bez przemocy nadaje się do komunikacji z dziećmi w każdym wieku. Nawet maluszki, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z werbalną komunikacją, mogą być uczone zasad rozmowy z dorosłymi i rówieśnikami zgodnie z założeniami metody NVC.
Z miłością,
Zespół Soxo.pl
Istotą Porozumienia bez Przemocy jest nastawienie na obserwację, nazywanie uczuć, uzewnętrznianie potrzeb i poszukiwanie najlepszej z możliwych strategii, która zaspokoi potrzebę – naszą lub drugiego człowieka.
Krok 1: Obserwowanie
Wyrażamy obserwację, czyli to, co widzimy, a nie to, co myślimy na ten temat. Ten krok powinien być oceną niezwykle obiektywną, jak podczas badań naukowych: unikamy tu wartościowania, uogólniania czy interpretacji.
Obserwacja jest bardzo konkretnym stwierdzeniem faktu, np.: "Widzę twoje skarpetki na podłodze", czy "koleżanka cię uderzyła".
Krok 2: Identyfikacja uczuć
Dla wielu z nas identyfikacja nie jest najprostsza. W procesie dorastania i późniejszej egzystencji zostaliśmy skutecznie oduczeni ujawniania swoich uczuć, np. w obawie przez wyśmianiem lub zranieniem. Nazwanie uczuć i wyrażenie ich jest niezwykle ważne, często bowiem w trakcie konfliktu nasze milczenie jest interpretowane w zupełnie inny sposób niż jest faktycznie. Przyglądamy się uczuciom, które się pojawiają. Dbamy, by dziecko mogło wyrazić swoje. W komunikacji bez przemocy wszystkie uczucia mają jednakową wartość, ponieważ każde uczucie pociąga nas do potrzeby, która wymaga naszej uwagi. Wsłuchanie się w nasze uczucia zwiększa szansę rozpoznania naszych potrzeb i radzenia sobie z nimi.
Rozmawiając z dzieckiem, pamiętaj, aby zapytać je, co czuje w związku z zaistniałą sytuacją. Możesz być pewien/pewna, że dziecko bardzo wyraźnie opisze, co dzieje się w środku.
Krok 3: Określanie potrzeb
Zastanawiamy się: co jest dla nas lub dla dziecka ważne? Jaka potrzeba powinna być w tym momencie zaspokojona? Zgodnie z Teorią Porozumienia Bez Przemocy wszyscy ludzie mają takie same potrzeby. Np. potrzeba bezpieczeństwa jest wspólna dziecku i dorosłemu, mężczyźnie i kobiecie, nauczycielowi i uczniowi, każdemu – bez względu na pochodzenie, wiek, płeć, rasę czy rolę społeczną. Tym, co nas różni, są strategie, czyli sposoby ich zaspokajania. Dziecko, aby zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa, może płakać i krzyczeć. Dorosły zaś może pracować i założyć konto oszczędnościowe. To nie potrzeby są ze sobą sprzeczne, ale strategie ich zaspokajania.
Określ, czego potrzebujesz w danej sytuacji i zapytaj o to samo dziecko.
Krok 4: Formułowanie konkretnych próśb
Im bardziej szczegółowa będzie nasza prośba, tym większa szansa, że jej odbiorca będzie w stanie ją zrozumieć, a co za tym idzie, również spełnić. W komunikowaniu próśb niezwykle ważna jest forma - często mylimy prośbę z żądaniem. Nie wystarczy dołożyć do zdania słówko "proszę", aby z żądania stworzyć prośbę. Prośba różni się od żądania przede wszystkim tym, że dajemy prawo naszemu rozmówcy do odmowy i w pełni akceptujemy taki bieg wydarzeń. Przy formułowaniu prośby należy zwrócić uwagę po pierwsze na to, aby prośba była możliwa do wykonania i bardzo konkretna. Powinniśmy również prosić raczej o to, co druga strona może faktycznie zrobić, aniżeli próbować wpłynąć na jej uczucia lub myśli. Skupmy się też na tym, żeby prosić o to, czego chcemy, a nie formułować prośbę w oparciu o negację.
Warto podkreślić, że porozumienie bez przemocy nadaje się do komunikacji z dziećmi w każdym wieku. Nawet maluszki, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z werbalną komunikacją, mogą być uczone zasad rozmowy z dorosłymi i rówieśnikami zgodnie z założeniami metody NVC.
Z miłością,
Zespół Soxo.pl
Pokaż więcej wpisów z
Maj 2020
Polecane
Kapcie niemowlęce różowe SOXO z misiem
Cena regularna: 14,99 zł brutto
9,99 zł bruttoNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 7,99 zł
Zestaw 3x Skarpetki dziecięce kolorowe SOXO potworki
Cena regularna: 49,99 zł brutto-24%
37,99 zł bruttoNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 49,99 zł-24%
12,66 zł / pc. bruttoZestaw 3x Skarpetki dziecięce kolorowe SOXO zwierzaki | panda | miś
Cena regularna: 49,99 zł brutto-36%
31,99 zł bruttoNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 34,89 zł-8%
10,66 zł / szt. brutto